domingo, 4 de mayo de 2014

TALLER D'AUTONOMIA


El taller d'autonomia consta d'una sessió setmanal d'una hora de durada per a nins TEA. Els participants són: 1 boix de 23 anys, TEA i discapacitat intel·lectual i 2 boixes amb 14 i 15 anys d'edat. També participa com col·laborador l'altre psicòleg de l'associació. I, jo des del 13 de març, primera sessió dins del meu horari.

La sessió consta d'una arribada dels integrants a la sala d'espera per poder ser recollits pels psicòlegs i la persona en pràctiques.Aquests són informats d'aquell fet que els acompanyants, habitualment les mares i pares considere destacable a comentar.

A continuació ens dirigim a penjar les  jaquetes al penjador. Per finalment entrar a l'aula corresponent. Allí col·loquem  les cadires necessaris per asseure. Una vegada asseguts, en un ordre espontani cadascú acompanyat per un dels psicòlegs va al bany a rentar-se les mans per preparar-se per a berenar. Ah, la primera vegada que actuí d'acompanyant em vaig trobar amb la dificultat d'explicar les passes per treballar aquell aspecte (ho faig jo primer i ell després, els dos a la vegada, ho sap fer tot sol). Després ho consulti amb la tutora explicant-me que ho fan simultàniament amb gest motriu i verbal.

Una vegada preparats amb les mans rentades i asseguts a la taula comencen a berenar. Cal indicar que els objectius  a treballar són estar ben assegut, fer-se neta la boca, menjar a petites mossegades, col·locar  les mans damunt la taula... Al finalitzar de berenar participen fent neta la taula, deixant les deixalles a la papereria. Aquí destaque l'evidència de selecció d'aliments per menjar ,aspecte comentat al capitol 4 del llibre "Los niños pequeños con autismo. Equipo Deletrea. Ed CEDE

A continuació hi ha una tasca col·laborat iva com muntar els monigots amb un temps d'espera ( el seu torn), emprant el gest de DAME, AYUDA amb la nostra ajuda, i GUARDAR. Altres moments  són ells, qui elegeixen  ( conte, memori...).

La següent tasca "juego del sombrero (joc del capell). Acompanyats de música tothom es mou per l'espai, intercanviant-se el capell. Aquí destaque la possibiliat d'intentar establir un contacte visual o  com en un altre moment es va produir un coste de respuesta entre el boix-tutora i la demanda de participació de l'altre psicòleg.

Després jugarem amb les pilotes gegants on s'evidència qui té preferència per aquestes, aquella alumna que l'empra per asseure i per demanar que li facin  pessigolles i, qui opta per  observar coses petites que té en la mà.

Tots els tallers finalitzem amb un massatge, el racó es munta entre tots amb matalàs, coixins...Aquí poden treballar aspectes de "trau la mà de la boca" actuant des de donar l'ordre, deixar de fer massatge instantàniament, reforçar la bona conducta.

Fins aquí tracte d'aquest taller d'autonomia per a profunditzar a fons en altres aspectes com les sessions individualitzades.

3 comentarios:

  1. M'ha agradat molt com has descrit les sessions, les teves reflexions i interrogants. Per cert, m'agradaria saber la formació de la tutora que porta les sessions individualitzades, ho dic perquè és important que diferencies el treball del psicopedagog amb el d'educador social o professor d'educació especial.

    Una abraçada

    ResponderEliminar
  2. Hola, la meva tutora es llicenciada en psicología.

    ResponderEliminar