Maria, és una nina de 1o anys amb
TEA (diagnosticada per l'entitat USMIJ, Unitat de Salud Mental Infantil i
Juvenil) i amb implant coclear. El seu àmbit familiar format per la mare, mestressa
de casa , el pare, tècnic i un germà petit
que té any i mig d'edat.
Escolaritzada en un centre públic acudint a l'aula hueco (unitat
educativa específica en centre ordinari) atesa en tot moment per la PET i una
interprete del llenguatge de signes. Aquesta aula la comparteix amb una nina amb TEA amb major grau
d'afectació que ella. Surt de l'aula hueco per fer EF amb el seu grup de
referència i altra activitat que és considere adient.
Les activitats que desenvolupa
fora del centre d'escolarització a
nivell terapèutic són:
·
Psicomotricitat: un dia a la setmana. Amb el
grup ESPURNA, que prepara activitats esportives per a nins discapacitats.
· Estimulació sensorial: un dia a la setmana.
Acudeix a la Plataforma Sociosanitaria per treballar amb la psicòloga emprant
el mètode PADOVAN, consisteix que la nina passe per les diferents fases
sensorio-motrius.
· APFEM: 1
sessió d'intervenció terapèutica i, 1 sessió de taller amb Josep per setmana.
Els objectius planificats, observats, treballats, i avaluats segons la seva evolució són classificats en funció de
les àrees han set presentats en
l'entrada Maria, mes de març en la setmana del 10 al 15. Reflexionant sobre aquests poden expressar-ho per àrees.
- · ÀREA COMUNICATIVA.
Ha après el signe gestual "AYUDA" emprant-lo a diferents situacions i persones
encara que, mostra un abús d'aquest gest . Doncs, s'insisteix que primer ho
intente sense ajuda.
Té dificultat per assenyalar allò que emprant el dit índex, encara necessita les instruccions del terapeuta, i l'ajuda física
per fer-ho. Aquest fet queda reflectit
a l'entrada Maria, mes d'abril a la setmana 31de marc-6 d'abril.
És capaç de respondre afirmativament a algunes
preguntes però, respecte la negació no fa el gest corresponent.
Aprèn molt ràpid la demanda de peticions mitjançant els
PECS (sistema de comunicació
Empra el llibre de comunicació per demanar allò que
necessita o desitja. De vegades, et presenta el llibre si no aconsegueix traure
el tira-frase. Es necessita augmentar el nombre d'ítems i ampliar-ho en altres
àmbits abans de passar a la següent fase, actualment es troba en la fase IV, protocol d'entrenament.
· ÀREA
DE SOCIALITZACIÓ.
Com manté poca tolerància a l'espera s'intenta
disminuir la seva impulsivitat en els jocs curts augmentat cada vegada més l'interval del
temps. Per exemple, quan recull les joguines del menjar és pot col·laborar amb l'establiment
de torns, ara recull Maria, espera Maria mentre recull Xelo, ara recull
ella.
Com s'anomena en l'entrada Maia, mes de maig ha iniciat
una breu interacció social amb el seu company de taller, Josep.
·
ÀREA
DE COGNICIÓ.
Respecte el comptar assenyalant ho fa de forma visual o seguint un model inclòs de vegades amb ajuda per no cometre errades i reduir així la seva impulsivitat de fer-ho depresa o ressegueix amb el dit índex sobre els dibuixos que simbolitzen el número. Ara manifesta una gran habilitat amb l'aprenentatge per completar i reproduir els models presentats.
· ÀREA
DE JOCS.
Els seus jocs són l'ordinador on visualitza la sèrie de
Heidi doncs, s'augmentat
el nombre de sèries a 2 més amb la finalitat de veure`ls per aconseguir
uns minuts del visionat de Heidi; les joguines d'aliments i el "carrito". Actualment ha augmentat a un altre joc "la peonza" com s'ha indicat a l'entrada
Maia, mes de maig
el nombre de sèries a 2 més amb la finalitat de veure`ls per aconseguir
uns minuts del visionat de Heidi; les joguines d'aliments i el "carrito". Actualment ha augmentat a un altre joc "la peonza" com s'ha indicat a l'entrada
Maia, mes de maig
· ÀREA DE MOTRICITAT.
En les tasques manipulatives de motricitat fina (acolorir, repassar,retallar) i motricitat en general manifesta una millora de qualitat respecte la seva impulsivitat en la realització d'aquestes activitats.
·
ÀREA
DE CONDUCTA.
l'ús de temporitzador ha afavorit augmentar la tolerància de frustració en la finalització de les seves tasques predilectes.
Empra l'horari visual en la realització de les
tasques de forma independent. Les característiques i finalitats d'aquest tipus
d'horari s'especifiquen a l'entrada horari visual per a un nin amb autisme específicament a l'apartat de característiques fonamentals i a l'horari amb pictogrames.
A l'objectiu de buidar recipient ho fa tenint més cura,
damunt la taula i d'un en un. A més a més, presenta poca mostra de conductes
problemàtiques davant d'un breu temps d'espera a la fi de corregir-li una
errada, d'incitar-la a que em demane un
objecte... . Aquest temps d'espera s'augmentarà
fins una completa adquisició de l'objectiu.
·
ÀREA
D'AUTONOMIA.
Maria és capaç de seguir quasi de forma espontània un horari amb 7 tasques presentades amb pictogrames.
De vegades es distrau observant, dirigint-se cap algun
objecte de la sala però, se li redirigeix amb un toc físic i continua fent la
feina fins la seva finalització.
Per concluir les
referències sobre Maria podem expressar que és una nina que aprèn depressa
emprant el canal visual de forma més destacada, aquest canal substitueix a la
resta; mostra autonomia en el
desenvolupament de les tasques presentades a l'horari i per manifestar el seu
rebuig de vegades empra uns sonors grunyits . S'aconsella que davant l'abús de la
petició d'AYUDA reforçar-li que ho intente tota sola, esperar i després si cal, ajudar-li i, emprar el
temporitzador per aconseguir augmentar el temps d'espera i la tolerància a la
frustració.I continuar en l'afiançament
i augment dels objectius inicials.
No hay comentarios:
Publicar un comentario